Forum Socjolog.pl Strona Główna Socjolog.pl
psychologia,socjologia,psychologia społeczna,antropologia,politologia,zachowania w organizacji
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Prawa perswazji.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Socjolog.pl Strona Główna -> psychologia społeczna
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
esteta



Dołączył: 03 Sty 2006
Posty: 7
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw Mar 30, 2006 11:21 pm    Temat postu: Prawa perswazji. Odpowiedz z cytatem

"Perswazja to umiejętność skłaniania ludzi do przyjęcia swoich przekonań i wartości poprzez oddziaływaniena ich myśli i zachowania, przy użyciu specyficznych strategii.(...) Umiejętność wpływania na zachowanie jednostek zawsze stanowiła element ludzkiej kultury. Największe zmiany w dziejach ludzkości inicjowali ludzie, którzy osiągnęli mistrzostwo w dzidzinie perswazji." Ludzie - mistrzowie perswazji potrafią przekonać innych do swojego zdania i wartości, potrafią przekonać, że można zmienić swoje życie na lepsze. Aby dobrze posługiwać się perswazją trzeba posiąść wiedzę i umiejętność stosowania dziewięciu praw perswazji. Trzeba je jednak stosować zgodnie z etyką, tak aby nie czynić drugiemu nic co mogłoby danej osobie zaszkodzić.
"DZIEWIĘC PRAW PERSWAZJI:
1. PRAWO REWANŻU ( PRAWO WZAJEMNOŚCI)
Gdy ktoś ofiarowuje ci coś o dostrzegalnej wartości, natychmiast czujesz potrzebę, aby mu się odwzajemnić."
Weźmy całą ideę świąt Bożego Narodzenia i choinkę. Czy nie jest tak, że gdy dostaniemy prezent o znacznej wartości, a sami wręczyliśmy o mniejszej czujemy potrzebę zrekompensowania osobie obdarowującej różnicy w wartości?
"2. PRAWO KONTRASTU
Gdy dwie rzeczy różnią się od siebie, różnica stanie się wyraźniejsza jeśli ujrzymy te rzeczy bliżej siebie w czasie lub w przestrzeni."
Przypomnijmy sobie kiedy w sklepie, kupując drogi garnitur sprzedawca proponował nam pasek do spodni za niebywale niskącenę w porównaniu z ceną garnituru.
"3. PRAWO SYMPATII
Jeśli ktoś prosi cię o zrobienie czegoś, a ty uważasz, że en człowiek ma na względzie twoje dobro - albo chciałbyś, żeby tak było - to prawdopodobnie spełnisz jego prośbę."
Przypomnijmy sobie, sytuację kiedy odmówiliśmy coś przyjacielowi; albo sytuację kiedy bardzo ciężko nam jest odmówić prośbie przyjaciela.
"4. PRAWO POTWIERDZANIA OCZEKIWAŃ
Jeśli ktoś, komu ufasz lub kogo szanujesz, oczekuje, że wykonasz zadanie lub osiągniesz określone wyniki, bedziesz dążyć do spełnienia jego oczekiwań, niezależnie od tego czy to czego oczekuje jest dobre czy złe."
Węźmy relacje rodzice dzieci - dzieci zawsze będą dążyć do spełnienia oczekiwań rodziców i szukać ich potwierdzenia, aby uzyskac satyswakcję i zadowolenie opiekunów.
"5. PRAWO POZYTYWNYCH SKOJARZEŃ (EFEKT AUREOLI)
Zwykle jesteśmy zwolennikami produktów i usług czy idei popieranych przez ludzi, ltórych lubimy lub szanujemy."
Przypomnij sobie ile razy kupowałaś jakiś kosmetyk bo koleżanka ci go poleciła, albo kupiłeś samochód bo szef ma taki i go sobie chwali.
"6. PRAWO KONSEKWENCJI (ZACHOWANIA ZGODNOŚCI)
Jeśli ktoś deklaruje, pisemnie lub ustnie, że zajmuje określone stanowisko w jakiejś sprawie, będzie za wszelką cenę dążył do obrony tego stanowiska, nie zależnie od tego, czy jest ono słuszne, czy nie, a nawet w obliczu przytłaczających dowodów jego niesłuszności."
Lubimy być postrzegani jako osoby konsekwentne. Jeżeli zadeklarujemy ustnie, że nie akceptujemy w naszej okolicy autostrady, to również podpiszemy petycję do władz o zajęcie się tą sprawą.
"7. PRAWO LIMITU ( REGUŁA NIEDOSTĘPNOŚCI)
Jeśli komuś się wydaje, że ilość produktów, które pragnie posiadać, lub dostęp do nich jest ograniczony, ceni je wyżej, niż wtedy, gdy jest ich pod dostatkiem."
Ile to razy słyszymy zdania typu: Oferta ważan tylko do końca miesiąca, Oferta ważna do wyczerpania towaru, albo ograniczona ilość egzemplarzy.
"8. PRAWO KONFORMIZMU (ZASADA DOWODU SPOŁECZNEGO)
Wielu ludzi aaprobuje propozycje, produkty czy usługi, które będą postrzegane jako możliwe do przyjęcia przez ich rówieśników lub większość innych ludzi."
Przypomnij sobie ile to razy wybór dziewczyny poprzedzałeś przemyśleniami co powiedzą koledzy.
"9. PRAWO WŁADZY (AUTORYTETU, KAPITANOZA)
Ludzie zyskują władzę nad innymi, kiedy są postrzegani jako ci, którzy mają dużo większy autorytet w określonej dziedzinie, siłę czy kompetencje."
Przypomnijmy sobie reklamy: kiedy to pani poleca daną pastę do zębów bo jej dentysta też takiej używa.
Cytaty pochodzą z książki Kevina Hogana "Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi." jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 2005
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Socjolog.pl Strona Główna -> psychologia społeczna Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group